Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.
Start / Om sjukresor / Patienter från andra län och länder / Utomlänare

Patienter från andra län

Patienter från andra län så kallade utomlänare

Det finns möjlighet att bevilja tillstånd för sjukresor för en patient som är folkbokförd i ett annat län, men får vård i Region Stockholm.

Region Stockholm anordnar inte resor där patienten ska åka direkt från vården i Stockholms län till sin bostadsadress i hemregionen.

Ersättning för resor där patienten lagt ut pengar ska patienten själv alltid begära av sin hemregion.

Akut vård eller planerad vård

Reglerna för hur vi anordnar sjukresor inom Region Stockholm skiljer sig åt beroende på om patienten sökt akut vård eller om det är planerad vård och behandling.

Bevilja tillstånd för sjukresa vid akut vård

Du kan bevilja tillstånd för sjukresa för en patient som är folkbokförd i ett annat län om hen söker akut vård i Region Stockholm.

Detta gäller då:

  • Du kan bevilja totalt tre sjukresor med sjukresekort inom länet.
  • Patienten kan få ersättning för sjukresa från vårdmottagningen tillbaka till vistelseadressen eller annan plats, och en tur- och returresa för ett återbesök.
  • Du kan bevilja tillstånd för sjukresa om du, eller annan vårdpersonal, hänvisar en patient direkt till en annan vårdenhet i Region Stockholm.

Registrera tillstånd för sjukresa med sjukresekort och skicka in till oss på Sjukresor från sjukresewebben. Vi som arbetar med sjukresor på Trafikförvaltningen hanterar tillstånden under den tid då Helpdesk är öppet, vilket är helgfri vardag mellan klockan 9 och 15. Ring Helpdesk på telefonnummer 08-123 331 70 om du har frågor.

Bevilja tillstånd för sjukresa vid planerad vård

Du kan bevilja en patient som är folkbokförd i ett annat län sjukresa i Stockholms län om det finns en så kallad betalningsförbindelse mellan patientens hemregion och Region Stockholm. Det innebär att patientens hemregion tar på sig ansvaret för sjukresekostnaderna. Bevilja inte sjukresa om patienten från ett annat län själv har sökt planerad vård eller behandling i Region Stockholm.

För att upprätta en betalningsförbindelse behöver du kontakta patientens hemregion och be att de skickar en betalningsförbindelse. När ni har tagit emot den kan du bevilja sjukresa för patienten. Registrera tillstånd för sjukresa med sjukresekort och skicka in till oss på Sjukresor från sjukresewebben. Betalningsförbindelse från den region som patienten tillhör ska bifogas i sjukresewebben.

För patienter som har en Riksavtalsremiss och som behöver en eller två sjukresor mellan vårdgivare i Stockholms län krävs ingen betalningsförbindelse. 

Du hittar kontaktuppgifter till olika regioners sjukreseenheter på sjukreseguiden. Telefonnummer till sjukreseenheter i andra regioner

Vi som arbetar med sjukresor på Trafikförvaltningen hanterar tillstånden under den tid då Helpdesk är öppet, vilket är helgfri vardag mellan klockan 9 och 15. Ring Helpdesk på telefonnummer 08-123 331 70 om du har frågor.

Kvällar och helger

På kvällar och helger får dessa patienter lägga ut pengar för en vanlig taxi och begära ersättning i efterskott från sin hemregion. Be patienten att spara sina kvitton för utlägg.

Akutmottagningar kan på kvällar och helger använda sig av sjukresebiljetter. Biljetterna gäller bara för resor med taxi. Läs mer om sjukresor med Sjukresebiljetter här

Flytta en patient från vård i Stockholm till vård i sin hemregion - överflyttningsresa

Vi på Sjukresor kan ordna en sjukresa för en patient som är inskriven på sjukhus i Region Stockholm och som ska till slutenvård i sin hemregion. Vi anordnar överflyttningsresan utifrån patientens medicinska tillstånd och får sedan ersättning för resan från patientens hemregion. Detta regleras i Riksavtal för utomlänsvård: Riksavtalet

Om det däremot är patienten själv som begär överflyttningsresa så får patienten själv ordna och bekosta resan.

Registrera ett tillstånd för överflyttningsresa i sjukresewebben och skicka in till oss på Sjukresor från sjukresewebben. Patienten kan inte boka sin sjukresa innan tillståndet är beviljat av oss.

Vi på Sjukresor administrerar och anordnar överflyttningsresor under de tider som Helpdesk har öppet: måndag till fredag, helgfria vardagar, klockan 9–15 med lunchstängt 12–13. Vi handlägger tillstånd som kommer in efter klockan 14 tidigast nästkommande vardag. Ring Helpdesk 08-123 331 70 om du har frågor.

På kvällar och helger hänvisas du till det som kallas vårdtransportsbeställning och Sjuktransport. För att beställa Sjuktransport gå in på Vårdgivarguiden och välj Vårdtransportbeställning eller klicka här.