Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.
Start /

Sjukresesystemet ligger nere från klockan 20.00 den 24 november till måndag den 28 november på förmiddagen

Stoppet beror på att vi lanserar det nya tillståndssystemet för sjukresor och färdtjänst. Du kommer under denna tid inte kunna logga in i sjukresesystemet och du kan inte heller registrera sjukresetillstånd eller sjukresekort till dina patienter.

Beställ sjukresor åt patienten genom att ringa
Det kommer att gå att beställa sjukresor genom att ringa beställningscentralen under den här tiden, patienterna behöver inte ha något  sjukresetillstånd eller sjukresekort.

För att beställa sjukresa med taxi, ring

Beställningscentralen för taxi 077- 570 00 57

För att beställa sjukresa med rullstolstaxi, ring

Beställningscentralen för rullstolstaxi

  • Sverigetaxi 08-28 75 15
  • Taxi kurir: 08-30 00 03

Du kan inte använda Mina sidor eller Talsvar
Beställning av sjukresor utan tillstånd kan du endast göra genom att ringa beställningscentralen. Du kan inte beställa sjukresor i våra digitala kanaler, Mina Sidor och Talsvar om patienten inte har ett sjukresetillstånd och ett sjukresekort.

Tillståndsformulären är också stängda
Tillståndsformulären på Sjukreseguiden kommer inte att vara igång under driftstoppet. Vi har tyvärr inte heller tillgång till systemet och kan därför inte hjälpa till med att registrera sjukresetillstånd.

Registrera tillstånd i förväg
Du som har inplanerade besök med patienter under tiden för driftstoppet eller från den 28 november rekommenderas att registrera sjukresetillstånd i förväg. Du kan också skicka in formuläret Tillstånd för sjukresa med sjukresekort innan den 24 november till oss.

På måndag den 28 november loggar du som är användare i nuvarande sjukresesystem in i nya Sjukresewebben!

Läs mer om nya Sjukresewebben här>> 

Boka resa privat och begär ersättning i efterhand

Under denna period kan de patienter som har möjlighet lägga ut för privat resa och begära ersättning i efterhand.

Resa med taxi
Patienten beställer och lägger ut pengar för en privat resa med taxi med valfritt taxibolag. Patienten sparar taxikvittot och skickar in det till oss i original tillsammans med ett besökskvitto från vården och ett brev där personnummer och bankontouppgifter framgår.  

Resa med rullstolstaxi
Patienter som har behov av resa med rullstolstaxi kan boka och lägga ut pengar för sin resa. Patienten sparar taxikvittot och skickar in det till oss i original tillsammans med ett besökskvitto från vården och ett brev där personnummer och bankontouppgifter framgår.  

Vid beställning måste det anges om transportrullstol behövs dvs. om patienten inte har egen rullstol. Om trappklättrare behövs ska det också uppges vid beställning.

Beställ rullstolstaxi hos något av följande taxibolag:

Samtrans 08-1200 1200
Sirius 08-745 33 01
Sverigetaxi 08-28 75 15
Taxi Kurir 08-30 00 03
Haninge & Nynäshamns taxi 08-741 11 11
Södertälje Taxi 08-554 20 510