Hoppa över navigeringen, gå direkt till innehåll.
Start / Beställa sjukresa / Service från föraren vid sjukresor

Service från föraren vid sjukresor

Sjukresor ingår i det som kallas särskilda persontransporter. Transporten liknar till viss del en resa med kollektivtrafiken, bland annat åker patienter tillsammans, så kallad samåkning och det finns fasta avgångstider. Taxi- och rullstolstaxiförarna är transportörer som ska ge en trygg och säker resa från punkt A till B, likt buss- och pendeltågsförarna i kollektivtrafiken. Förarens ansvar regleras i de avtal som Färdtjänsten har med sina leverantörer. 

I Region Stockholm har Färdtjänsten ansvaret för att anordna sjukresor.

I förarens uppdrag ingår följande:

  • Vänta på sin resenär fem minuter efter ankomst. Gäller efter beställd tid.
  • Ska ringa eller skicka sms till angivet telefonnummer i beställningen om hen blir mer än 10 minuter sen.
  • Gå ut ur bilen, kontrollera vid port och taxientré eller liknande om patient står vid denna.
  • Hämta patient vid mottagning/avdelning eller lägenhetsdörr om instruktion angetts vid beställning. Gäller bara vid tillstånd för taxi med extra hämtning och lämning och tillstånd för rullstolstaxi.
  • Kontrollera namn med resenären så att det är rätt resenär.
  • Kontrollera med resenär att adresserna stämmer på beställningen.
  • Hjälpa till med handbagage, max 15 kg, till och från fordon och upphämtnings- eller lämningsplats.
  • Öppna taxidörren, hjälpa resenär in i och ut ur fordon, hjälpa till med säkerhetsbälte vid behov.
  • Föraren ska även hjälpa till med att lägga till exempel rullator och kryckor i bagageutrymmet.
  • Hämta patienten med transportrullstol och/eller trappklättrare om det är beställt. Gäller bara patienter som har tillstånd till rullstolstaxi.

Vikten av ett relevant telefonnummer i beställningen

Oavsett hur patientens resa beställs är det viktigt att ett relevant telefonnummer anges i beställningen. Om bilen är mer än tio minuter försenad ska föraren ringa eller skicka sms till det telefonnummer som står i beställningen. Ange därför ett telefonnummer vid beställningen som någon har möjlighet att svara på. Det kan vara patientens eller en medföljares mobilnummer. Telefonnumret till någon på vårdavdelningen eller mottagningen fungerar bara om den som svarar känner till patientens sjukresebeställning. 

Har ni eller patienten synpunkter på hur sjukresan genomfördes?

Ring Kundservice för färdtjänst och sjukresor, 08 720 80 80, eller skriv via vårt formulär Lämna synpunkter på sjukresa.